Historien til vår logo
av Eivind Kleiven, Seniorkonsulent
1. Vi trenger en logo!
Ting blir best når man gjør det sjæl! Neida, ikke alltid, men denne gangen ble det bra. Vi har nemlig laget logoen vår selv, det er jo tross alt litt gøy.
Det er kanskje ikke alle som leser til bunn, isåfall går du glipp av denne godbiten.
Det er ikke lett med logoer. Helst skal det lille symbolet formidle hva selskapet står for og være relevant for det selskapet arbeider med, samtidig bør den ha et enkelt design som er lett gjenkjennelig og unikt. Fargene må føles passende for selskapet, og de bør se bra ut på ulike bakgrunnsfarger. For å skape en dypere kobling til publikum kan det være lurt om elementene i logoen forteller en historie, det gjør vår logo.
2. Vi skriver det vi ser
På barne-TV kan vi se Fantorangen og Pivi kjøre en biltur og roper alt de ser, og på den måten lærer barn hva de ser på en morsom måte. Dessverre kan ikke vi rope det vi ser i logoen vår, men vi har nå tenkt å skrive det vi ser, så kan dere selv rope der dere sitter:
- Sort bakgrunn! Sort bakgrunn!
- Seks horisontale stolper!
- De nederste er skjeve!
- Den øverste er rett!
Nå ble det litt mye roping, så resten tar vi uten å rope. Stolpene har ulik lengde og ulik farge. Fargen beveger seg fra blått, lilla, rosa til rødt. Formen de skaper kan minne om en pepperfrukt. Kan det være en habanero? Kanskje en Carolina Reaper? Hva betyr egentlig Scoville?
3. Historien
Vi heter Scoville Consulting AS, men før oss var det en som het Wilbur Scoville, en kjemiker som oppfant en skala for å angi opplevd smaksstyrke på pepperfrukter, også kalt Scoville-skalaen. Der paprika er langt nede på skalaen, mens verdens sterkeste chili, Pepper X, ligger i øverste sjiktet.
Nei, vi driver ikke med pepperfrukter, men med data, så hos oss sier skalaen noe om datamodenhet. En virksomhet som ikke klarer å hente ut de verdifulle innsiktene som ligger i sine data er kanskje en paprika eller grønn tabasco, mens de som virkelig utnytter sine data til det fulle er kanskje en Carolina Reaper eller til og med Pepper X.
Datamodenhet
Det er to elementer ved logoen vår som representerer dette med datamodenhet. Det første er fargene på stolpene som går fra blått mot rødt og representerer en skala. Det andre elementet er ikke så tydelig, men det er kun den øverste røde stolpen som er 100% horisontal. De andre er litt skjeve og jo lenger ned på skalaen desto skjevere. Altså, jo lenger ned på skalaen desto mer uorden i sakene.
Innsikter
Vi er eksperter innen datavarehus, data-arkitektur, rapportering og analyse. Mye av det vi jobber med har som mål å tilslutt skape innsikter for virksomheter. Dette er representert i logoen ved at stolpene kan assosieres med et horisontalt stolpediagram.
4. One more thing
Du er ikke ett øyeblikk, men en sum av øyeblikk. Vi endres stadig, og den vi er idag er en annen enn den vi er i morgen. Tiden skaper nye behov, hos bedrifter behov for ny teknologi og nye måter jobbe med data på. Men, selv om vi alle endres med tiden, har vi allikevel noe fast i oss som varer livet ut og som gjør at andre opplever oss som den vi er.
Men, en logo endrer seg jo ikke, den er vel statisk? Nei. Ikke vår. Vår logo er som oss.
Vi skaper prosesser der data flyter fra den ene enden til innsikter i den andre enden. Ingen bedrifter er like og dataene tar ulike veier og former før det ender i ulike innsikter tilpasset hver enkelt bedrift. Vår logo skapes også av en slik prosess.
Den har mer enn 2 milliarder ulike varianter, men uansett variant vil du kjenne den igjen.
5. Lag din egen variant her
Skriv inn ditt navn i feltet under. Det du skriver transformeres og ender tilslutt opp i en variant av vår logo.